Uzun zamandır mangaka tanıtımları bölümüne el atmıyorum. Baktım Anime/Manga haberleri ilgi çekmiyor. Bende yazmaya bayılmıyorum gerçekten. Dedim birazcık sevdiğim türde yazılara dönme vakti. Efsane üstad ki ben ona Shounen Tanrısı diyorum 🙂 Akira Toriyama ile dönüş yapayım dedim. Bu yazımızda şu an sevdiğimiz One Piece, Naruto, Bleach, Gintama, Rurouni Kenshin ve sayamadığım daha bir çok mangaya ve mangakalara ilham kaynağı olmuş efsane Akira Toriyama‘nın hayatını anlatacağız.
Akira Toriyama
Shounen Tanrısı 6 Nisan 1955 tarihinde Nagoya‘da dünyaya gelir. 1980 yılında Dr.Slump‘u, 1984 yılında Dragon Ball‘u yaratmasıyla ünlüdür. Hakkında ki bilgilere biraz göz attığımda röportajlardan hoşlanmayan, oldukça utangaç bir kişiliğe sahip olduğunu öğrendim. Hayatı hakkında ki bilgilerin çoğusu biyografik kaynaklardan öğrenilebiliyormuş. 1982’de Shoujo manga sanatçısı Nachi Mikami ile evlenmiş (Dr. Slump’un son cildinde “Yoshimi” olarak anılacaktır) ve 1987 doğumlu Sasuke isimli bir oğlu ve 1990 yılında doğan bir de kızı var.
Kariyeri boyunca 40’dan fazla manga serisi çizen Toriyama‘nın, kendi çalışmalarından sürekli endişe duyduğunu ve aynı çizimleri tekrar tekrar çizdiğini öğrendim. Çizimlerini hiç bir zaman beğenmezmiş. Bu yüzden sürekli uykusuz gezdiğini ve boş zamanının neredeyse hiç olmadığından sürekli şikayet edermiş. Öğrendiğim diğer ilginç detaylardan birisi ise büyük şehirleri sevmediği, hem işini hem ailesini hemde kendisini adam edebileceği, daha kırsal kesimde yaşamak istediğiydi.
Ölçek modelleri toplamak en büyük hobilerinden bir tanesi. Düzinelerce modele sahip ve çoğunlukla çalışma yerine modelleri bir araya getiriyor. Hayvanları çok sevdiğini çizdiği mangalardan da anladığımız Toriyama, Turbomaru ve Turbo 2 adında iki köpeğe, Ohiru adında bir kediye ve bir çok kuşa sahip. Dragon Ball zamanında Matryoshka adında bir Sibirya kurdunun (“Mato” lakabı) sahibiydi ve ayrıca Koge adlı siyah bir kedisi vardı. Akira Toriyama, video oyunlarını oynamaktan (favorileri Alien ve Galaxy Quest olmak üzere) film izlemekten, köpeği ile hava almaktan ve motorsiklete binmekten (1984 yılında lisansını aldığı andan itibaren hiçbir zaman terketmediği bir tutku) inanılmaz keyif alıyor. Hakkında öğrendiğim en ilginç detay ise ironik olarak, manga ve anime dünyasına fazla ilgi duymadığını iddia ederek, yaklaşık 11 yaşına kadar keyif aldığını ve daha sonra ilgisinin filmlere yöneldiğini söylemesi 🙂
Çocukluğunu Nagoya’nın hemen dışındaki büyük bir kırsal alan olan Kiyosu‘da geçirmiş. Erken yaşlardan beri çizim yapma tutkusu var ve zamanın yapımlarından olan Disney Filmleri ve Osamu Tezuka’nın Astro Boy mangasından oldukça etkilenmiş. Ancak ilkokul yıllarından sonra çizgi roman ve çizgi filmlere olan ilgisi azalmış ve dikkatini Batılılar, savaş filmleri ve bilim kurgu gibi canlı aksiyon filmlerine vermeye başlamış. Çizim tutkusundan dolayı Nagoya‘da çizim dersleri alabileceği teknik bir liseye başlamış. Ailesinin isteğine karşı gelerek, Toriyama son öğrenim yılından sonra üniversiteye devam etmeme kararı almış ve çalışma hayatına başlamış. İlk işini 20 yaşında Nagoya‘daki küçük bir reklam şirketinde kendi grafik tasarımcısı olarak yapmış. 1977’de Toriyama, Japonya‘nın en büyük manga yayıncılığı şirketi olan Shueisha‘nın sponsorluğunda düzenlenen Monthly Young Jump Ödülünü keşfedince istifa etmiş. 1977 yılında Awawa ve 1978 Mysterious Rain Jack yarışmalarına iki kez katılmış fakat kazanamamış. Bununla birlikte, Mysterious Rain Jack yarışmasından sonra Toriyama, Shueisha‘nın Haftalık Shōnen Jump‘ın editörlerinden Kazuhiko Torishima‘dan pes etmemesini ve daha fazla çalışmasını öğütleyen bir çağrı almış. Torishama‘nın telefon görüşmesinden birkaç ay sonra, Toriyama ilk yayınlanan mangası Wonder Island‘ı yapmış. 1978’de Weekly Shōnen Jump dergisinin 52. sayısında yayınlanan kitap okurların dikkatini çekmemiş. Ertesi yıl, Toriyama yeni manga projeleri sunmasına rağmen hepsi reddedilmiş. Bu karanlık dönem onun hırslarını sona erdirecekken 1979 yılında ki mangası Tomato, Girl Detective ona biraz umut vermiş.
Dr. Slump (1980-1984)
Ocak 1980’de Akira Toriyama, ilk büyük başarısını Dr. Slump ile elde etti. İlk kez Ocak 1980’den Ağustos 1984’e kadar Haftalık Shōnen Jump‘da yayınlanan bu manga’dan ün kazandı. O serisi de on sekiz tankobon cilt halinde basıldı. Yayınlanmasından sonra okurlardan teşvik mektupları yağmaya başlamış. 1981-1984 yılları arasında Akira Toriyama çok sayıda kısa manga hazırlamış; Özellikle Pola & Roid, ona en iyi Shōnen Jump manga sanatçısı için 1981 yarışmasını kazandırdı. Slump karakterleri olan Senbei Norimaki ve Midori Yamabuki‘nin düğünlerini çizerken, Akira Toriyama, 1982’de Shoujo manga sanatçısı Nachi Mikami ile evlendi. Karısı bu vesileyle kariyerini bıraktı. Ayrıca 1982’de Toriyama‘nın Dr.Slump, yılın en iyi shōnen veya shōjo manga serisi için Shogakukan Manga Ödülü‘nü kazandı. Bu ilk başarı Toriyama‘nın, en yakın arkadaşlarından biri olacak ve birkaç yıl sonra birkaç manga için işbirliği yapacağı Masakazu Katsura‘nın da aralarında bulunduğu yeni manga sanatçıları arasında yer almasına izin verdi.
Dr. Slump‘dan sonra Toriyama, bağımsızlığını korumak için her şeyden fazlasını istemiş ve 1983’te kendi çalışma stüdyosu olan Bird Studio‘yu kurdu. Aynı yıl, aşağıdaki yeni manga serisi Dragon Ball için prototip olan iki yeni manga, Dragon Boy ve Tongpoo‘nun maceralarını yarattı.
Dragon Ball (1984-1995)
Dragon Ball, “Golden Age of Jump“ olarak kabul edilenlerin başında geliyor. Dragon Ball‘dan aldığı başarı, Akira Toriyama‘yı 1984’ten 1995’e kadar seri üzerinde çalışmaya teşvik etti. Bu 11 yıl boyunca, 519 bölüm 42 tankobon cilt halinde yayınlandı. Her bir bölüm ortalama 200 sayfaya sahiptir, bu nedenle tüm Dragon Ball hikayesi yaklaşık 9,000 sayfaya kadar uzanır. Toriyama‘nın manga serisi için üç editörü vardı: Kazuhiko Torishima, ilk manga serisi Dr. Slump‘u ve Dragon Ball manga’nın ilk yarısını Toriyama ile çalıştı. En popüler zamanlarında Dragon Ball‘la olan Yū Kondō, Ve Fuyuto Takeda, Perfect Cell Saga sırasında görevini devraldı ve Dragon Ball sonrası eserlerinde Toriyama‘nın editörlüğünü yaptı. Akira Toriyama‘nın kariyerinde sadece iki asistanı vardı: Dr.Slump‘un ilk yarısında çalışan Hisashi Tanaka ve Dr Slump‘un ikinci yarısı için Toriyama‘nın asistanı olan Takashi Matsuyama, tüm Dragon Ball manga ve post-Dragon Ball eserleri. Dragon Ball‘un faydası, Toei Animation‘ın uzun metrajlı animasyon filmleri ve video oyunları ile üç animasyonlu televizyon dizisinin (Dragon Ball, Dragon Ball Z ve Dragon Ball GT) çabucak yaratılmasına yol açtı.
Röportajlarından Kesitler
Sanatsal olarak nelerden etkilendiniz?
10 yaşıma yani manga ile tanışana kadar hırslı bir anime izleyiciydim. Osamu Tezuka ve Walt Disney’in o dönemde izlediğim eserlerinden, örneğin Tetsuwan Atom (“Astro Boy”) ve 101 Dalmaç gibi etkileniyorum düşünüyorum.
Nasıl manga sanatçısı olmaya karar verdiniz ?
Weekly Shonen Jump’ın bir amatör sanatçı yarışmasına bir hikaye gönderdim. Kazanamadım ama sonra editörlerden biri [Kzuhiko Torishima, şimdi Haftalık Shonen Git Kıdemli Müdürü] tarafından bir çağrı aldım ve bir yıl sonra profesyonel olmuştum.
Kendi kişisel tarzınızla dünyadaki her şeyi çizebileceğiniz inanılmaz bir beceriniz var. Farklı nesneleri, yerleri veya şeyleri çizmek için referans materyali sıklıkla mı kullanıyorsunuz?
Neredeyse referans malzemeleri kullanmıyorum, ancak nesneler için -örneğin, sevdiğim belirli bir araba modeli varsa – çizmek için bir referans olarak bir kitap kullanırım.
Dragon Ball’da ne tür bir çizim malzemesi kullandınız? Bugün hangi çizim malzemesi ile çalışıyorsunuz?
Bu belirli markaların ABD’de bulunup bulunmadığından emin değilim, ancak Dragon Ball’da G-kalemler [bir tür tüy kalemi], Kent kağıdı [A Bristol karton benzeri kağıt Japonya’da üretilen], su geçirmez mürekkep kullandım , Ve renklendirme için mürekkep renkleri. Bugün renklendirme için bir Macintosh kullanıyorum.
Dragon Ball’un bir kısmını “Mükemmel Sürüm” için tekrar renklendirdiğinizi, hatta yeniden çizdiğinizi duydum. Goku’yu uzun süre bir aradan sonra yeniden çizmek nasıl hissettirdi ?
Gerçek manganın herhangi bir çizgisini yeniden çizmedim çünkü her şey hakkında seçici olmaya başlayacağım.Sadece yeni kapak resmi. Yeniden ve ilk kez çizmek uzun zamandan beri nostaljiyi Dragon Ball’ı artık çizmek istemediğim hissiyle birleştiren çok karmaşık bir duygu karışımı üretti.
Dragon Ball dünya çapında birçok farklı dile çevrildi ve son derece evrensel bir ilgiye sahip görünüyor. Bunun giderek daha fazla dile çevrilmesinden dolayı nasıl hissediyorsunuz?
Tabii ki beni çok mutlu ediyor, ama hala düşünmeye gerek kalmadan her zaman sahip olduğum gibi yaşamaya çalışıyorum.
Şu anda üzerinde çalıştığınız yeni projeler veya mangalar hangileri?
Şimdilik, mangadan bir adım uzaktayım ve tasarım ve kitap illüstrasyonu gibi her zaman yapmak istediğim şeyleri inceliyorum.
Amerikalı fanlarınıza hangi mesajı vermek istersiniz? (Türk fanlarınıza demeyi çok isterdim 🙁 )
Uzak Amerika’daki insanların Dragon Ball hayranları olması beni gerçekten mutlu ediyor. Japonya’da çizgi roman üretme yöntemi çok heyecanlı, ancak hem hikaye hem de sanatı kendiniz yapmanız muhtemel olduğu için de ödüllendirici. Bu şekilde kişiliğini ortaya çıkarmak mümkündür. Bu fikir size hitap ederse, kendi manganızı çizmeye çalışmaya davet ediyorum. Çünkü Amerikalıların gerçekten sevecekleri mangaları çizebilecek insanlar senin gibi Amerikalılar.
1984’ten 1995’e kadar çalışma programınız Dragon Ball’da nasıldı?
Japonya’daki manga’nın çoğunluğu shukan (haftalık) formatta çizilmiştir, bu yüzden her hafta bir bölüm çiziyordum. [Yaklaşık 14 sayfa artı bir Başlık Sayfası] Ama benim için bu hız çok zordu ve gerçekten hoşuma gitmedi.
Dragon Ball bir komedi dizisinden bir aksiyon / dövüş dizisine kadar geliştirildi. Bu esnada sanat tarzınızın değiştiğini hissediyor musunuz?
Bu konuda özellikle bilinçli değildim, ancak sanat tarzım koşullara bağlı olarak değişti. Ama ona düştüğünde, her şeyden çok, gerçekten saçma, saçma komedi çizmeyi seviyorum.
Dragon Ball’daki bir çok gelişmenin okuyucuların mektuplarından etkilendiğini duymuştum. Bu doğru mu? Eğer öyleyse, bize somut bir örnek verebilir misiniz?
Örneğin, kötü bir adam olarak ilk göründüğü zaman Vegeta çok popüler oldu.O noktadan itibaren seride kaldı.
Dragon Ball birçok video oyununu ve manga’yı etkilemiş görünüyor. Dragon Ball’da görünen, kamehameha ve tüm chi gücü gibi saldırılara nereden ilham aldınız ?
Chi [Aynı zamanda “Ki” şeklinde yazılır], eski zamanlardan beri Çin’de kullanılmıştır. Ancak biçimsiz ve görünmez olması gerekir. Bununla birlikte, manga’da, herhangi bir okuyucunun kavramasını kolaylaştırmak için ona bir şekil vermek gerekiyordu. Kamehameha için, kendimden farklı pozlar yaptım ve en iyisi olacağını düşündüğüm pozu seçtim.
Jackie Chan’in hayranı olduğunuzu duydum. En sevdiğiniz Jackie Chan’ın filmleri ?
İlk Drunken Master filmi. Bu filmi görmemiş olsaydım, Dragonball ile asla karşılaşmazdım…
Profesyonel güreş sever misin? Soruyorum çünkü Dragon Ball’da, Mr. Satan gibi güreş tarzı karakterler var.
Maalesef, ben aslında güreşçilerin hayranı değilim.
Hobileriniz neler? Boş zamanınızı nasıl geçirebilirsiniz?
Aslında, çok fazla hobim var, ancak en uzun modeli modellemeye devam ettim. Özellikle askeri modelleri severim.
Dragon Ball’un Çin’e yaptığınız bir seyahatten esinlendiğini duydum. Yaşadığınız tüm yerlerden hangisi özellikle unutulmaz? Seyahat ederken çizimler yapar mısınız ?
Birçok yere gittim, ancak Avustralya’yla şehirleri ve muhteşem doğal alanları arasında hoş bir denge olduğunu hissettim, beni çok fazla etkiledi. Seyahatlerime özellikle bir şey çizmem.
Tüm Çalışmaları
Chotto Kaettekita Dr. Slump
Chou Kochikame
Cowa!
Cross Epoch
Dr. Slump
Dragon Ball
Dragon Ball Super
Dragon Ball Z: Fukkatsu no “F”
Ginga Patrol Jaco
Hyowtam
Kajika
Katsura Akira
Kintoki: Kinmezoku no Toki
Neko Majin
Sand Land
Toriyama Akira ○-saku Gekijou
Toriyama Akira no Hetappi Manga Kenkyuusho
Blue Dragon
Blue Dragon: Tenkai no Shichi Ryuu
Chokin Senshi Cashman
Dr. Slump
Dr. Slump Movie 01: Arale-chan Hello! Fushigi Shima
Dr. Slump Movie 02: “Hoyoyo!” Uchuu Daibouken
Dr. Slump Movie 06: Arale-chan N-cha! Penguin Mura wa Hare Nochi Hare
Dr. Slump Movie 07: Arale-chan N-cha! Penguin Mura yori Ai wo Komete
Dr. Slump Movie 08: Arale-chan Hoyoyo!! Tasuketa Same ni Tsurerarete…
Dr. Slump Movie 09: Arale-chan N-cha!! Wakuwaku Hot no Natsuyasumi
Dr. Slump Movie 10: Arale no Bikkuriman
Dr. Slump: Arale-chan
Dr. Slump: Arale-chan ’92 Oshougatsu Special
Dr. Slump: Arale-chan Ayaya!? Penguin Mura de TV Jack
Dr. Slump: Arale-chan no Koutsuu Anzen
Dr. Slump: Arale-chan Penguin Mura Eiyuu Densetsu
Dr. Slump: Arale-chan Specials
Dragon Ball
Dragon Ball Kai
Dragon Ball Kai (2014)
Dragon Ball Movie 1: Shen Long no Densetsu
Dragon Ball Movie 2: Majinjou no Nemuri Hime
Dragon Ball Movie 3: Makafushigi Daibouken
Dragon Ball Movie 4: Saikyou e no Michi
Dragon Ball Super
Dragon Ball Super
Dragon Ball Z
Dragon Ball Z Movie 01: Ora no Gohan wo Kaese!!
Dragon Ball Z Movie 02: Kono Yo de Ichiban Tsuyoi Yatsu
Dragon Ball Z Movie 03: Chikyuu Marugoto Choukessen
Dragon Ball Z Movie 04: Super Saiyajin da Son Gokuu
Dragon Ball Z Movie 05: Tobikkiri no Saikyou tai Saikyou
Dragon Ball Z Movie 06: Gekitotsu!! 100-oku Power no Senshi-tachi
Dragon Ball Z Movie 07: Kyokugen Battle!! Sandai Super Saiyajin
Dragon Ball Z Movie 08: Moetsukiro!! Nessen, Ressen, Chougekisen
Dragon Ball Z Movie 09: Ginga Girigiri!! Bucchigiri no Sugoi Yatsu
Dragon Ball Z Movie 10: Kiken na Futari! Super Senshi wa Nemurenai
Dragon Ball Z Movie 11: Super Senshi Gekiha!! Katsu no wa Ore da
Dragon Ball Z Movie 12: Fukkatsu no Fusion!! Gokuu to Vegeta
Dragon Ball Z Movie 13: Ryuuken Bakuhatsu!! Goku ga Yaraneba Dare ga Yaru
Dragon Ball Z Movie 14: Kami to Kami
Dragon Ball Z Movie 14: Kami to Kami
Dragon Ball Z Movie 15: Fukkatsu no F
Dragon Ball Z Movie 15: Fukkatsu no F
Dragon Ball Z Movie 15: Fukkatsu no F
Dragon Ball Z Special 1: Tatta Hitori no Saishuu Kessen
Dragon Ball Z Special 2: Zetsubou e no Hankou!! Nokosareta Chousenshi – Gohan to Trunks
Dragon Ball Z: Saiya-jin Zetsumetsu Keikaku
Dragon Ball: Ossu! Kaettekita Son Gokuu to Nakama-tachi!!
Go! Go! Ackman
Kennosuke-sama
Kosuke-sama Rikimaru-sama: Konpeitou no Ryuu
Pink Mizu Dorobou Ame Dorobou